Bedrijfsontruiming: een bedrijfsruimte ontruimen

Gaan er voor welke reden dan ook bedrijfsactiviteiten op een bepaalde locatie stoppen? Én moet je de bedrijfsruimte ontruimen en bezemschoon opleveren? Dan praat je over een bedrijfsontruiming.

Een bedrijf leeghalen is een activiteit die jezelf kunt uitvoeren of uitbesteden. In veel gevallen moet je het gehele inventaris en soms soms ook zware spullen, zoals machines afvoeren.

In sommige gevallen is het handig om een pand te laten leeghalen. Vooral als het veel zwaar werk is dat tijdrovend is, waardoor alle andere zaken minder aandacht krijgen. Een gespecialiseerd ontruimingsbedrijf kan helpen bij bezemschoon opleveren van het pand. Dergelijke bedrijven beperken zich niet enkel tot bedrijfsontruimingen, maar leveren ook extra services, zoals vloerbedekking verwijderen.

Wil je weten wie dat kan doen voor je? Wil je ook gemakkelijk tot 40% op de kosten besparen?

Offertes zijn altijd gratis en vrijblijvend.

Start gratis je offerteaanvraag

“Wist je dat ontruimingsbedrijven ook andere services leveren, zoals kleine verhuizingen. Dit kan handig zijn als je een groot deel in een pand wil laten leegmaken en een klein deel wil laten verhuizen naar de opslag of een nieuwe locatie.”

Bedrijf laten ontruimen?

Ontvang gratis vrijblijvende offertes.

Ga naar:

Wat is een bedrijfsontruiming?

Een bedrijfsontruiming vind meestal plaats na het opheffen van een onderneming of een vestiging van een bedrijf. Het gaat vaak om een faillissement, maar dat is zeker niet altijd het geval. Als een bedrijfsruimte leeggemaakt moet worden dan wordt er vaak een deel verhuisd en een deel van de roerende goederen afgevoerd.

Bij een een bedrijfsontruiming moeten alle roerende zaken uit een bedrijfsruimte worden verwijderd. Hiermee wordt bedoeld dat alle inboedel en alle andere losse spullen uit het pand gehaald moeten worden. Soms moeten er ook zaken uit de bedrijfsruimte gehaald worden die niet roerend zijn en ook niet bij de bedrijfsruimte horen. Dit gaat meestal op bij een gehuurd object, waarbij de huurder aanpassingen heeft getroffen die weg moeten, voordat je een bedrijfsruimte bezemschoon kan opleveren.

Een bedrijfsontruiming kan vergeleken worden met een huisontruiming. De werkzaamheden zijn in de basis gelijk. Een bedrijf ontruimen is meestal omvangrijker en in veel gevallen is er ook meer demontage werk. Het komt ook vaker voor dat er zwaardere spullen weggehaald moeten worden.

Iedere bedrijfsontruiming is verschillend. In sommige gevallen is het relatief complex en omvangrijk.

Wil je dit uitbesteden?

Neem dan een ontruimingsspecialist in handen. Zij kunnen een bedrijf professioneel en tijdig ontruimen. Zo voorkom verrassingen achteraf.

Bespaar snel tot 50% op de kost door gratis & vrijblijvend offertes aan te vragen.

Hoe gaat een bedrijfspand ontruimen in zijn werk?

Het leegmaken van een bedrijfsruimte is meestal maatwerk. Soms kan het zelfs complex zijn. In het geval van grote omvang en complexiteit is het belangrijk dat er een plan van aanpak wordt opgemaakt. Het plan wordt tussen de ontruimer en de opdrachtgever overeengekomen. Vooral bij de complexere opdrachten zijn duidelijke afspraken belangrijk.

Hieronder volgt de rode draad bij het ontruimen van een bedrijf:

  1. Inventarisatie van het bedrijfsinventaris
  2. Indien nodig: opmaken van een plan van aanpak
  3. Demonteren, inpakken en bundelen van bedrijfsinventaris
  4. Afvoeren van bedrijfsinventaris
  5. Eventueel interne of externe verhuizing van deel van het bedrijfsinventaris
  6. Indien noodzakelijk: Wegnemen en/of demonteren van aanpassingen
  7. Schoonmaakwerkzaamheden verrichten
  8. Opleveren van de bedrijfsruimte conform afspraken met de opdrachtgever

De voorgaande stappen komen bij nagenoeg elke bedrijfsontruiming voor. Zijn er andere wensen dan kun je dat bespreken met een ontruimer.

Welke soorten bedrijfspanden kunnen worden leeggeruimd?

Alle soorten bedrijfspanden kunnen door ontruimers leeggemaakt en veegschoon worden gemaakt.

De meest voorkomende bedrijfsruimtes die leeggemaakt moeten worden zijn winkels en kantoorruimtes, maar het leegruimen van een fabriek is in principe ook mogelijk. Een opdracht kan groter en complexer zijn, maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is.

Hier enkele soorten bedrijfsruimtes die veel voorkomen:

  • Winkelpand
  • Kantoorruimte
  • Magazijn
  • Horecapand
  • Bedrijfshal
  • Bedrijfsunit

Start je gratis offerteaanvraag en wij zorgen ervoor dat de meest geschikte bedrijven de aanvraag ontvangen.

Zo zijn er regio’s waar ontruimers actief zijn waar kantoorontruimingen vaker voorkomen dan in andere regio’s. Zij zijn vaak meer geschikt om een kantoorontruiming uit te voeren. Ze werken net iets efficiënter en sneller, daarnaast hebben ze vaak afzetkanalen voor kantoorinventaris en maak je meer kans op een vergoeding. De waarde wordt dan in mindering gebracht op de kosten.

Bedrijfsontruiming uitbesteden: de voordelen

Als je een ontruimingsbedrijf inhuurt voor een bedrijfsontruiming dan krijg je enkele voorname voordelen.

Je bespaart tijd en fysieke inspanning:

  • Bij het opheffen van je onderneming of als het enkel om een vestiging gaat heb je al genoeg aan al het regelwerk dat daar bij komt kijken. Zelf leegruimen is tijdrovend en (te) zwaar.

Je kunt geld besparen:

  • Een ontruimingsbedrijf kan snel handelen, waardoor je geld kunt besparen op de huur van de bedrijfsruimte.
  • Als de onderneming niet wordt opgeheven en je wil eigen personeel alloceren dan is dat meestal duurder.
  • In sommige gevallen moet je duur materieel huren om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Ontruimingsbedrijven hebben dergelijk materieel voorhanden.
  • Afhankelijk van de aard van de inboedel en spullen is het soms verstandig om een afval afvoer plan op te maken. Door afvalscheiding te laten plaatsvinden tijdens het leegmaken kun je geld besparen. Als een ontruimingsbedrijf de opdracht uitvoert zal deze een geoptimaliseerd plan opmaken, waardoor de kosten voor het leegmaken drastisch omlaag kunnen gaan.

Je kunt risico’s beperken:

  • Zijn er werkzaamheden die een risico met zich meebrengen dan is het verstandig om dit uit te besteden aan specialisten.
  • Als de huur is opgezegd dan verwacht de verhuurder de sleuteloverdracht op een bepaalde datum plaatsvindt. Na die datum ben je geen huurder meer en kan de verhuurder overgaan om zelf het object leeg te laten maken op jouw kosten. Met een ontruimingsbedrijf kun je afspraken maken dat het object op tijd leeg is.
  • Door de expertise van ontruimingsbedrijven kun je ervan uit gaan dat een ontruiming zonder schade verloopt. Wordt er alsnog schade aangericht dan zal een vakkundige ontruimer dit oplossen door zelf te repareren of de schade te vergoeden.

Een vakkundige ontruimer levert service en zorgt ervoor dat een pand veegschoon wordt gemaakt.

Wil je weten wat zo’n zorgeloze bedrijfsontruiming kost?

Start dan nu de offerteaanvraag en bespaar in een handomdraai tot 50% op de kosten.

Wat zijn de kosten in 2023 van een bedrijfsontruiming?

De kosten van een bedrijfsontruiming is lastiger te berekenen dan de kosten voor een woningontruiming.

De kosten voor de ontruiming van een bedrijfspand is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste factoren zijn de omvang van de ontruiming en de extra werkzaamheden die verricht dienen te worden.

De omvang wordt bepaald door de omvang van het inventaris en hoeveel hiervan naar een afvalverwerker moet.

De extra werkzaamheden kunnen verschillend zijn. Bij het verlaten van een bedrijfsruimte moeten vaak aanpassingen weggehaald worden. Welke werkzaamheden er precies verricht moeten worden bepalen mede wat de kosten zijn.

Daarnaast kan de aard van het inventaris ook van invloed zijn op de bedrijfsontruiming kosten. Als voorbeeld: in kantoren bestaat het kantoorinventaris voornamelijk uit bureaustoelen, bureaus en archiefkasten. Vaak is een groot deel daarvan gemaakt van metaal, waardoor het goedkoper is om het af te voeren.

In veel gevallen moet een pand bezemschoon gemaakt worden. Althans dat is vaak een eis van een verhuurder of misschien wel de nieuwe eigenaar van het pand. Dat betekent dat alles schoongemaakt moet worden.

Als laatste is inflatie een factor die meespeelt. In 2023 kunnen de kosten voor het ontruimen van een bedrijf hierdoor een stuk hoger uitvallen dan in voorgaande jaren.

Tabel met de gemiddelde kosten voor het ontruimen van een bedrijf:

Type pandLaagGemiddeldHoog
Winkelpand (300 m2) 1900,- 9.550,- 21000,-
Kantoorruimte (350 m2) 2550,- 10225,- 23000,-
Magazijn (600 m2) 2900,- 13550,- 30000,-
Horecapand (250 m2) 1500,- 5500,- 12500,-
Bedrijfshal (450 m2) 3600,- 11700,- 27000,-
Bedrijfsunit (130 m2) 1500,- 2750,- 7000,-

De kosten in de tabel zijn gebaseerd op bepaalde omstandigheden. Zo wordt er uit gegaan van ruimtes die een bepaalde vloeroppervlakte hebben. In werkelijkheid zijn de oppervlaktes van ruimtes erg verschillend. Ook kunnen er veel of weinig spullen aanwezig zijn. De prijzen in inclusief btw.

Vraag gratis vrijblijvende offertes aan. Je krijgt dan contact met verschillende bedrijven. Een erkend ontruimingsbedrijf zal een bezichtiging inplannen, zodat achteraf een offerte op maat afgegeven wordt.

Extra diensten die beschikbaar zijn bij een bedrijfsontruiming

De hoofdzaak bij een bedrijf ontruimen is dat alle roerende zaken worden verwijderd. In de meeste gevallen moet een bedrijfsruimte ook veegschoon gemaakt. Als er aanpassingen zijn gedaan moeten deze mogelijk weggehaald worden, zodat de ruimte weer in originele staat is. Dit is de staat, zoals deze bij aanvang van de huur was. Uiteraard moet het dan wel om een huurpand gaan! 

Zoals je je kunt voorstellen zijn er enkele extra diensten die aangeboden worden door ontruimingsbedrijven.

Hier volgen de meest voorkomende diensten en mogelijkheden:

  • Inboedel ontruimen van het bedrijf
  • Bezemschoon opleveren
  • Schoonmaakwerkzaamheden
  • Vloerverwijdering
  • Herstelwerk: verwijderen aanpassingen en overige handyman diensten
  • Systeemwanden verwijderen
  • Systeemplafonds verwijderen
  • Demontage werkzaamheden: bijv. verwijderen van magazijn inventaris
  • Sloopwerkzaamheden
  • Informatiedragers met gevoelige informatie vernietigen

De meeste ontruimers bieden een totaaloplossing voor alle soort bedrijfsontruimingen. In principe worden alle soorten diensten aangeboden voor het casco opleveren van bedrijfspanden. In de meeste gevallen kunnen ontruimers ook ingehuurd worden voor enkel een deel van een klus uit te voeren, zoals bijvoorbeeld enkel systeemplafonds eruit te halen.

Een van de soorten bedrijfsontruimingen is een spoedontruiming van een bedrijfsruimte, hierover meer in het volgende hoofdstuk.

Met spoed een bedrijfspand laten leegmaken?

Heb je een bedrijfsruimte die snel leeggehaald moet worden? Dan spreek je over een spoedontruiming. De werkwijze bij een spoedontruiming verschilt niet zoveel van een reguliere opdracht. Het enige verschil is dat er snel en efficiënt gehandeld worden. Er moeten ook heldere en duidelijke afspraken gemaakt worden. Als opdrachtgever moet je wel snel handelen, omdat het nooit zeker is dat ontruimingsbedrijven de opdracht wel tijdig kunnen uitvoeren. Vooral als de omvang van een opdracht groot is.

Alhoewel er genoeg ontruimers zijn die deze service aanbieden is er geen garantie dat men de opdracht ook op tijd kunnen uitvoeren. Zoals elk bedrijf zijn er vaak meerdere opdrachten die gepland staan en soms kan snel ontruimen van een bedrijf gewoonweg niet ingepland worden. Door als opdrachtgever snel te handelen is de kans ook groter dat er meerdere bedrijven zijn die offreren, waardoor je de opdracht voor een lagere prijs kunt laten uitvoeren.

Is de opdracht van normale omvang dan kan binnen 24 uur vaak al begonnen worden met de opdracht.

Bedrijfsinventaris laten opkopen

Bruikbare goederen kunnen heel verschillend zijn. Soms zijn ze waardevol genoeg om ze relatief snel te kunnen slijten. Deze bedrijfsinventaris kun je laten opkopen door een opkoper, maar soms ook door een ontruimer.

Er zijn bedrijven die inboedels opkopen, echter voor bedrijfsmeubels en bedrijfsvoorraden moet je op zoek meestal op zoek naar gespecialiseerde bedrijven die bijvoorbeeld restpartijen opkopen.

Een ontruimer is mogelijk geïnteresseerd in bedrijfsmeubels en ander inventaris. Bedrijfsvoorraden is meestal niet geschikt om aan te bieden aan een ontruimer. Zeker als het om grote hoeveelheden zijn.

Als je bedrijfsinventaris verkoopt dan moet je wel rekening houden met bepaalde risico’s. Zo heb je bijvoorbeeld PC’s die je wil verkopen, maar mogelijk nog gevoelige informatie bevat.

Hoe om te gaan met gevoelige documenten en gegevensdragers

Bij een bedrijfsontruiming is het beschermen van gevoelige documenten en gegevens vaak van groot belang. Voor sommige bedrijven is dit belangrijker dan andere. Zeker als het om privacy gevoelige informatie gaat van werknemers of klanten dan is het verstandig om hier rekening mee te houden.

Hier zijn enkele tips om deze informatie veilig te houden:

  • Maak een inventarisatielijst van alle gevoelige documenten en gegevens die aanwezig zijn in het bedrijfspand, zoals persoonlijke gegevens van werknemers, klantgegevens en financiële informatie.
  • Zorg voor een gescheiden opslagplaats voor deze documenten en gegevens tijdens de ontruiming, zodat ze niet in verkeerde handen vallen.
  • Werk samen met een erkend ontruimingsbedrijf die ervaring heeft met het veilig verwijderen van gevoelige informatie.
  • Overweeg het vernietigen van gevoelige documenten en gegevens die niet langer nodig zijn. Dit kan worden gedaan door middel van een papierversnipperaar of andere veilige methoden.
  • Zorg ervoor dat alleen gemachtigd personeel toegang heeft tot de gevoelige documenten en gegevens tijdens de ontruiming en daarna.

Door deze maatregelen te nemen, kun je ervoor zorgen dat gevoelige documenten en gegevens tijdens een bedrijfsontruiming op een veilige manier worden behandeld.

Als er zeer gevoelige gegevens zijn dan kun je apart een gespecialiseerd bedrijf inhuren om deze op te halen en te vernietigen. Dit zijn gecertificeerde datavernietigingsbedrijven. In alle andere gevallen kun je afspraken maken met het ontruimingsbedrijf om bepaalde documenten en/of gegevensdragers op een bepaalde manier te verwerken. Zo kun je een archiefcontainer voor vertrouwelijke documenten huren waar het ontruimingsteam gevoelige documenten in gooien.

Besparen op een bedrijfsontruiming

Er zijn verschillende mogelijkheden om te besparen op een bedrijfsontruiming. Bij een dergelijke opdracht komt het erop neer dan des te meer spullen er zijn des te duurder het uitbesteden van de opdracht wordt. Door ervoor te zorgen dat er minder spullen aanwezig zijn kun je aanzienlijk besparen op de kosten. Een van de manieren om spullen te verminderen is door ze te verkopen. Er zijn soms spullen aanwezig die relatief snel te slijten zijn. Denk bijvoorbeeld aan PC’s, gereedschap, opbergkasten etc.

Je kunt ook spullen afgeven aan werknemers of bekenden. Zo heb je vaak bureaus, stoelen en archiefkasten die mensen graag thuis kunnen gebruiken. Zeker als de spullen een lage waarde en ze niet gemakkelijk kunt verkopen is dit een goede oplossing.

Soms moet je ook wat creatiever worden. Stel je hebt een groot archief. Hier liggen mogelijk tonnen aan kilo’s papier. Een lokale vereniging die papier inzamelt is hier mogelijk blij mee. Dit laatste is natuurlijk een voorbeeld dat niet altijd voorkomt, vandaar dat ook het woord creatief genoemd wordt. Jouw situatie biedt misschien geen mogelijkheden om spullen te slijten of juist wel maar dan op een andere manier.

De beste methode om geld te besparen is om een ontruimer in te huren die de scherpste prijs afgeeft.

Dit doe je door de gratis en vrijblijvende offerteaanvraag te starten.