Inboedelontruiming: alle ins en outs van 2023

Het komt vaak voor dat mensen hun inboedel moeten ontruimen, bijvoorbeeld bij een verhuizing, het verkopen van een huis of het overlijden van een dierbare. Het ontruimen van je inboedel kan een emotioneel en fysiek zware klus zijn, en het is daarom belangrijk om goed voorbereid te zijn en te weten wat je kunt verwachten.

In dit artikel geven we je alle ins en outs van inboedelontruiming, zodat je deze taak zo efficiënt en zorgeloos mogelijk kunt uitvoeren.

Wat houdt een inboedel ontruimen precies in?

Een inboedel ontruimen betekent dat je alle spullen uit een huis of appartement verwijdert. In bijna alle gevallen moet gebeurd dit omdat de woning wordt verlaten door de bewoner. In veel gevallen komt dit doordat de bewoner is overleden.

Er zijn ook situaties waarbij de bewoner de woning niet verlaat. Voorbeelden van deze gevallen zijn inboedelontruiming na schade door brand of water.

Als je met een huurwoning te maken hebt dan moet er vaak meer gebeuren dan enkel de inboedel te ontruimen. Een huurwoning moet namelijk teruggebracht worden in de originele staat.

Veel mensen schakelen een ontruimingsbedrijf in, omdat een woning leegmaken fysiek en soms ook emotioneel zwaar is.

Hoe een ontruimingsbedrijf kan helpen?

Een ontruimingsbedrijf kan helpen bij al het fysieke werk dat komt kijken bij een inboedelontruiming. Ze ontruimen alle inboedel uit de gehele woning.

Daarnaast kunnen ze extra werk verrichten. In principe spreek je dan niet meer van een inboedelontruiming, maar een huisontruiming. Een woningontruimingsservice kan naast enkel het ontruimen van de inboedel andere werkzaamheden bevatten. Het komt erop neer dat je het ontruimen en opleveren van het huis geheel kunt uitbesteden aan een ontruimingsdienst. Ze ontzorgen je dan in zijn geheel.

Extra werkzaamheden die verricht moeten worden komen het vaakst voor bij een huurwoning. Er worden dan herstelwerkzaamheden verricht die nodig zijn om de woning weer in originele staat terug te brengen. Ze doen dan precies dat wat verwacht wordt door de verhuurder. Veel voorkomende aanpassingen die verwijderd moeten worden zijn: raamvitrage, rekken, wandschappen, hanglampen, vloerbedekking etc.

Een ontruimingsbedrijf kan ook helpen met het verwijderen van grotere aanpassingen, zoals een traplift, tuinhuisje of een vijver.

Soms zijn er ook beschadigingen aan de woning die herstelt moeten worden. Zo moet eventueel beschadigingen aan pleisterwerk gerepareerd worden. Als er beschadigd behang is moet deze ook meestal verwijderd worden. Het komt ook voor dat de bepaalde wanden en plafonds een niet neutrale kleur hebben en deze wit geschilderd moeten worden. Dit moet ook gebeuren als bepaald schilderwerk beschadigd of vies is.

Een huurwoning moet je bezemschoon opleveren. Dat betekent niet alleen het leegmaken van een woning. Het komt erop neer dat de woning leeg, schoon en in nette staat moet worden wordt opgeleverd. Hiervoor zijn zelfs regels opgezet door de overheid.

Schoonmaken hoort dus ook bij het bij het opleveren van een huurwoning. Een woningontruimer kan helpen met het professioneel schoonmaken van de woning.

Een ontruimer biedt ook varianten aan van inboedelontruimingen, zoals een spoedontruiming of een bedrijfsontruiming. Sowieso werken woningontruimers voor particulieren en bedrijven.

De voordelen van een vakkundig ontruimingsbedrijf

Een ontruimingsbedrijf werkt snel en vakkundig en maakt een woning leeg in een handomdraai. Dat brengt gemak met zich mee voor de opdrachtgever, omdat alles van a tot z gedaan kan worden door het ontruimingsbedrijf.

Hieronder zie je een overzicht van alle voordelen als je de ontruiming uitbesteedt:

  • Doordat de woning wordt leeggemaakt door professionals gaat de ontruiming snel en efficiënt. Hierdoor kun je de ontruiming uitstellen tot het laatste moment, waardoor je meer tijd krijgt om na te denken over wat je met bepaalde spullen wil doen.
  • Door de juiste kennis en ervaring is er minder risico op schade aan de woning of als het om een appartement gaat het gebouw. Daarnaast zijn professionele ontruimers verzekerd, waardoor eventuele schade wordt gedekt.
  • Al het zware werk wordt voor je gedaan. Je hoeft zelf al het zware en vaak vele werk niet uit te voeren. Hierdoor bespaar je tijd en energie die je in andere zaken kunt steken.
  • Zware, grote en lastig te verplaatsen spullen worden voor je gedaan.
  • Spullen worden gescheiden afgevoerd, waardoor er minder belasting is op het milieu.
  • Bruikbare, maar lastig te slijten spullen krijgen door donatie vaak toch een tweede leven.
  • Omdat de woningontruiming voor je wordt gedaan creëer je een afstand tot de spullen en de omgeving, waardoor je minder emoties en stress krijgt. Dit is met name fijn als je te maken hebt met een huis dat je moet leeghalen na overlijden.
  • Herstelwerkzaamheden worden snel en efficiënt uitgevoerd, omdat het ontruimingsbedrijf kennis en ervaring heeft. Je kunt klussen uitbesteden die jezelf niet kunt uitvoeren of waar je zelf geen zin in hebt.
  • Inboedel snel laten afvoeren, zodat de woning voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Dit voordeel is vooral interessant voor eigenaren van huurwoningen die blijven zitten met een huurwoning vol met onwenselijke huisraad.
  • Laten opruimen van een complete woning, bedrijfspand of enkel bepaalde delen van een pand. Opruimen kan bijvoorbeeld betekenen: alles uit een ruimte weghalen of enkel bepaalde spullen weg laten halen.

De kosten van een ontruiming verschilt per geval. Zo bepaalt o.a. de hoeveelheid en soort spullen dat in een woning staat. Om een goede prijs te ontvangen is het handig om van iedere ontruimer een offerte op maat te krijgen.

Wat zijn de gemiddelde kosten van een inboedelontruiming?

In deze paragraaf vind je een tabel, waarin de gemiddelde kosten van een woningontruiming worden weergegeven. De gemiddelde kosten zijn gebaseerd op het type huis. Daarbij wordt uitgegaan van de hoeveelheid inventaris dat gemiddeld aanwezig in een dergelijke huis.

Wel hebben we de kosten verdeeld in 3 kolommen per type woning. De laagste prijs is gebaseerd op een minimale hoeveelheid inboedel. De middelste prijs is gebaseerd op een normale hoeveelheid aan inboedel en de hoogste prijs is gebaseerd op een grote hoeveelheid inboedel.

De kosten van het ontruimen van een woning blijft lastig om te bepalen. Zo is er soms meer werk in een woning dan normaal het geval is. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan herstelwerkzaamheden die verricht moeten worden aan een huurhuis. Herstelwerkzaamheden moeten vaak verricht worden om een huurwoning in originele staat terug te brengen.

De kosten voor het leeghalen van een huis na overlijden zijn vaak een stuk hoger, omdat er vaak geschillen ontstaan en een woning toch op tijd opgeleverd moet worden.

Het is dan ook verstandig om een inventarisatie te maken van de werkzaamheden en op basis daarvan offertes aan te vragen bij woningontruimers.

Type woningLaagGemiddeldHoog
Eengezinswoning 450,- 1250,- 2100,-
Appartement 350,- 1100,- 1800,-
Hoekwoning 500,- 1350,- 2300,-
Twee onder één kap 500,- 1400,- 2400,-
Vrijstaande woning 600,- 1550,- 2600,-
Zorgkamer 225,- 375,- 700,-
Seniorenwoning 350,- 775,- 1200,-

Hoe is het kostenplaatje opgebouwd van een inboedelontruiming?

Het kostenplaatje is per situatie anders, omdat nagenoeg elke ontruiming anders is. De kosten voor een inboedel ontruiming zijn opgebouwd uit verschillende posten die gezamenlijk het gehele kostenplaatje vormen.

Omdat de kosten van de ontruiming per situatie verschillen kun je het best het gratis offerte aanvraag starten. Dan ontvang je de beste prijs voor jouw ontruimingsopdracht.

Hieronder de verschillende posten waaruit de totale kosten van een ontruiming zijn opgebouwd:

  • Hoeveelheid spullen: des te meer spullen er zijn des te hoger de kosten zijn. De reden hiervoor is dat er bij een grotere hoeveelheid spullen het langer zal duren dan bij een kleine hoeveelheid spullen. Hoe lang het duurt verschilt dus per geval.
  • De aard en de staat van de spullen: bepaalde spullen kunnen gedoneerd worden. Dit is in de regel goedkoper, alhoewel de ontruimer daar ook veel moeite voor moet doen. Als er veel spullen zijn die duur zijn om af te voeren dan gaan de kosten omhoog.
  • Type woning: kan invloed hebben op de kosten. Zo kan een lastig toegankelijke woning duurder zijn om te laten leegmaken. Om maar eens enkele voorbeelden te geven. Vaak zijn eengezinswoningen of vrijstaande woningen gemakkelijker toegankelijk dan appartementen of woningen in de binnenstad.
  • Afstand naar de woning: heeft invloed op de kosten. Des te verder de woning van de vestigingsplek van de ontruimer gesitueerd is des te hoger de kosten zijn.
  • Aanvullende diensten: mogelijke extra diensten hebben invloed op het kostenplaatje. Naast het huis ontruimen moeten er vaak werkzaamheden verricht worden om de woning oplever gereed te maken. Enkele voorbeelden van aanvullende diensten: verwijderen van vloerbedekking, wegnamen van lampen, dichten van gaatjes in pleisterwerk etc.  

Het is aan te raden om offertes op te vragen bij verschillende ontruimingsbedrijven om een idee te krijgen van het kostenplaatje en om te vergelijken.

Varianten van inboedel ontruimen

Er zijn verschillende varianten van inboedelontruiming, afhankelijk van de reden waarom de inboedel verwijderd moet worden.

Zo zijn er bijvoorbeeld:

  • Huis ontruimen na overlijden: meestal moet de gehele huur- of koopwoning leeggemaakt en klaar voor de oplevering gemaakt worden. Dit betekent dat er naast het huis laten ontruimen ook extra werk verricht moeten worden. Een huurwoning moet bijvoorbeeld in de originele staat teruggebracht worden.
  • Spoedontruiming: een woning met moet spoed leeggeruimd worden. Hiervoor is snel en adequaat handelen belangrijk. De kosten voor een spoedopdracht zullen een stuk hoger zijn indien je de klus uitbesteedt aan een woningontruimer.
  • Seniorenverhuizing: de meeste ontruimingsbedrijven bieden ook verschillende verhuisservices aan, waaronder een senioren verhuisservice. In de regel gaat deze dienstverlening gepaard met een inboedelontruiming van de resterende huisraad uit de oude woning.
  • Bedrijfsontruiming: ligt in het verlengde van de diensten die een woningontruimer al aanbiedt. Bedrijfsontruimingen komen meestal voor na een faillissement. Vakkundige ruimers zijn uiterst geschikt om een dergelijke klus aan uit te besteden.
  • Zorgkamer ontruimen: een zorgkamer moet vaak binnen 5-13 dagen leeggeruimd zijn. Aangezien de omvang van de inboedel minder groot is dan andere type woningen is deze klus minder omvangrijk en kan deze vaak binnen de opzegtermijn uitgevoerd worden.
  • Wietplantage ontruiming: dit is een specialistische ontruiming, waarbij nauwkeurig te werk moet worden gegaan, zodat bouwsels van de plantage op een veilige en secure manier weggehaald moeten worden.
  • Deelontruiming: een deelontruiming is een service die vaak wordt ingehuurd door mensen die verhuizen. Als voorbeeld een ouder persoon die verhuisd van een grote woning naar een seniorenwoning, waarbij een groot deel van de inboedel uit de oude woning geruimd moet worden.
  • Vervuilde woning ontruimen: dergelijke woningen zijn meestal er vies en vol. Naast de verwijdering van inboedel en spullen moet de woning meestal ook schoongemaakt of zelfs gereinigd worden.

Zelf een inboedel ontruiming uitvoeren

Om zelf een inboedelontruiming uit te voeren is het verstandig om eerst even goed stil te staan bij de situatie. Je moet namelijk een hoop werk verzetten om een woning leeg te maken. Kun je dit fysiek aan en heb je eventueel hulp van familie of vrienden dan kun je de woningontruiming zelf uitvoeren.

Gaat het om een inboedelontruiming na het overlijden van een dierbare? Vraag je dan zelf af of het niet emotioneel te zwaar is. je moet in staat zijn om tijdig te handelen, zodat je deadlines, zoals de overdracht datum van de woning niet overschrijdt.

Je kunt een huisontruiming vergelijken met een verhuizing. Het verschil met een verhuizing is dat je de spullen uit de woning moet afvoeren naar een opslaglocatie, derde partij of een afvalverwerker? Om dit in goede banen te leiden moet je dit alvorens je start precies weten. Daarbij moet je met verschillende zaken rekening houden.

Opslaglocatie: wil je spullen houden dan moeten deze elders opgeslagen worden. Heb je in of bij jouw huis genoeg ruimte dan is het mogelijk de moeite waard om de spullen op te slaan. Als je een opslagruimte moet huren dan is dat meestal duur. Vraag je dan af of het het de moeite waard is om de spullen op te slaan.

Derde partijen: heb je waardevolle spullen die je niet meer kunt gebruiken en die niemand in je omgeving wil hebben dan kun je deze eventueel verkopen. Je kunt een deel van deze inboedel op laten kopen door partijen die daar interesse in hebben. Het overnemen van inboedel door stichtingen is ook mogelijk. Minder waardevolle inboedel kun je doneren aan stichtingen. Zo kun je boeken, CD’s en kleding doneren.

Afvalverwerker: veel spullen uit een woning kunnen meestal gezien worden als afval. Dit zijn gedateerde spullen, maar ook allerhande andere zaken die nagenoeg waardeloos zijn. Het verschilt uiteraard per woning of er veel waardeloze spullen zijn. Spullen gescheiden afvoeren kan besparend zijn. Zo kun je hout apart afvoeren. Het is goedkoper om hout af te voeren dan restafval. Onder restafval valt onsorteerbaar afval. Daaronder kan ook sorteerbaar af zitten. Afval wat gratis afgevoerd kan worden is papier, elektronica, glas etc. Metalen kun geld tegen een vergoeding inleveren bij een metaal recycling bedrijf.

Als je gebruik wil maken van afvalcontainers let dan op dat je niet zomaar allerhande verschillende containers besteld. Dat is namelijk duurder dan een restafvalcontainer. Het is enkel rendabel als je een grote hoeveelheid spullen van een bepaald materiaal hebt. Als je enorm veel hout hebt dan is het mogelijk goedkoper om naast een restafval container een houtafvalcontainer te bestellen.

Om een woning te ontruimen heb je materieel nodig. het belangrijkste materieel dat je nodig hebt is vervoer om spullen te kunnen verplaatsen van de woning naar de verschillende partijen waar de spullen heen gaan. Daarnaast heb je hulpmiddelen nodig, zoals een steekwagen. Als je de woning oplever klaar wil maken heb je ook gereedschap nodig om bijvoorbeeld vloerbekleding te verwijderen.

Als laatste heb je mensen nodig die kunnen helpen bij het werk. Soms moeten mensen kundig zijn om bepaalde klussen uit te voeren. Mogelijk kun je dit zelf of ken je iemand die kan helpen.

Er zijn verschillende voor- en nadelen als je zelf een woningontruiming uitvoert. Het is echter belangrijk om goed te onderzoeken of je het wel zelf wil en vooral kunt uitvoeren.

Huis ontruimen in ruil voor inboedel

Een huis laten ontruimen in ruil voor de inboedel is meestal gedeeltelijk mogelijk. Er zijn verschillende partijen die je kunt vragen om in ruil voor de inboedel iets uit de woning te laten halen.

Zo kun je een tweedehandswinkel of kringloopwinkel vragen om spullen uit een woning te halen die ze kunnen gebruiken. Als je een beetje slim onderhandelt kunnen ze vaak veel spullen meenemen.

Vraag vrienden en kennissen of ze spullen kunnen gebruiken. Er zijn veel mensen die iets kunnen gebruiken. Een oude bank kan wellicht naar een studentenhuis. Witgoed dat wat ouder is is voor starters vaak interessant. Vraag deze vrienden of kennissen wel of ze de spullen zelf komen halen.

Elke situatie is anders. Als je een huis hebt waar veel waardevolle inboedel in staat dan kun je mogelijk wel een partij vinden die de woning wil ontruimen in ruil voor inboedel.

Er zijn partijen die inboedel opkopen en ontruimen. Je krijgt dan een vergoeding voor bepaalde spullen. Voor het ontruimen van andere spullen rekent men kosten. Deze worden tegen elkaar weggestreept, waardoor je een flinke korting kunt krijgt op de kosten. Verrekenen is een veel voorkomende service die wordt aangeboden door ontruimingsdiensten. Het is wel belangrijk om hier heldere afspraken over te maken. Transparante bedrijven zullen hier dan ook zelf duidelijkheid over geven.

Als je waardevolle inboedel hebt dan is het verstandig om de juiste opkoper voor de juiste spullen te vinden. In het overzicht: wie koopt inboedels op? kun je

Op deze manier kun je met gedegen inzet een beetje geluk veel spullen kwijtraken.