Inboedel opkopen

Wil je een inboedel laten opkopen? Dan ben je beslist op zoek naar een inboedel opkoper die ook van particulieren koopt. Er is altijd een onderliggende reden waarom je een inboedel of een deel ervan kwijt wilt. In de meeste gevallen is de reden een verhuizing of woningontruiming. De inboedel verkopen is dan een van de opties die voor de hand ligt.

Als je te maken hebt met een woningontruiming die je wil uitbesteden dan is het misschien verstandig om de inboedel te laten opkopen voor een erkend ontruimingsbedrijf. Je krijgt dan korting op de woningontruimingskosten. Een ontruimingsbedrijf koopt alleen inboedel op in combinatie met een opdracht voor een woningontruiming.

Het is belangrijk om eerst te bepalen wat de waarde van de inboedel is. De waarde voor gedateerde en gangbare inboedel is laag. Voor dergelijke inboedel is het nagenoeg onmogelijk om een opkoper te vinden. Sterker nog als je deze inboedel kwijt wil zal het meestal geld kosten.

Als je zelf handig bent en je hebt tijd dan kun je zelf een woning leegruimen. Je bespaart dan aanzienlijk in kosten. Gratis een woning ontruimen is mogelijk als je alles zelf doet en spullen verkoopt, waarmee je kosten kunt opvangen die je maakt tijdens het leegmaken van de woning. Afhankelijk van de waarde van bepaalde boedel houdt je zelfs geld over.

Als je een woningontruiming niet zelf kunt uitvoeren dan kun je een ontruimingsdienst inhuren. Als je inboedel met waarde hebt kun je een ontruimingsdienst nemen die ook aan inboedel opkoop doet. In veel gevallen vallen de woningontruiming kosten mee.

Inboedel verkopen na overlijden

Een inboedel verkopen na overlijden mag alleen gedaan worden door de rechtmatige erfgenamen. De erfgenamen moeten dan wel de erfenis zuiver of beneficiair aanvaarden, voordat er überhaupt iets van inboedel verkocht mag worden.

Daarnaast moet er rekening worden gehouden met het testament. In het testament staat wat er met de inboedel moet gebeuren. Hier staat onder andere in hoe de inboedel verdeelt wordt. Soms is er een executeur testamentair aangewezen. Deze zal de verdeling van de inboedel uitvoeren.

Als bij een sterfgeval de erfenis beneficiair is aanvaardt dien je eerst uit te zoeken of er schulden zijn alvorens je de inboedel verkoopt of verdeelt.

Als je iets uit de inboedel verkoopt of meeneemt dan heb je automatisch de erfenis zuiver aanvaardt en ben je volledig verantwoordelijk voor de erfenis en de eventuele gevolgen.

Let daar dus goed mee op. Stel je laat als erfgenaam de inboedel opkopen vlak na het overlijden dan weet je vaak niet of er schulden zijn. Zijn er schulden dan zullen schuldeisers aankloppen bij de erfgenamen en moeten die de achtergelaten schulden betalen.

Als er geen testament is dan geldt het wettelijk erfrecht en moet de inboedel eerlijk verdeelt worden.

De inboedel eerlijk verdelen na overlijden en de rest verkopen

Na een overlijden moet de inboedel eerlijk verdeelt worden onder erfgenamen. In overeenstemming met alle erfgenamen kan de rest van de inboedel eventueel verkocht worden.

De verdeling van de erfenis en de inboedel staat vaak in een testament beschreven. Als die er niet is dan geldt het wettelijke erfrecht en moeten de erfgenamen dit onderling regelen. Dit is vaak een lastig verhaal, vandaar dat het verstandig is om dit goed aan te pakken.

Het beste kun je een lijst maken met alle spullen die enige reële waarde hebben. Je kunt nu onderzoek doen naar de handelswaarde door o.a. onderzoek te doen op het internet. Het beste kun je met de erfgenamen samen onderzoek doen naar de waarde van de objecten en dan een waarde aan de objecten toekennen. Als er overeenstemming is kan de verdeling beginnen.

Nu is het zaak dat iedere erfgenaam aangeeft wat hij graag wil hebben door een kruisje achter het object te plaatsen. Objecten waar meerdere geïnteresseerden voor zijn worden verloot. Per erfgenaam wordt de totale waarde van de objecten bij elkaar geteld. Het verschil van waarde wordt vereffend met het geërfde geldbedrag. Is dat er niet dan zal er uit eigen zak betaald moeten worden.

Inboedel waar niemand in geïnteresseerd is kan verkocht worden. Het is verstandig om hier een plan voor de maken. Geef iedereen een rol hierin. Je kunt er ook voor kiezen om een van de erfgenamen dit te laten doen, maar dan moet wel iedereen het er eens mee zijn.

Het geldbedrag dat de verkochte inboedel oplevert wordt verdeelt onder de erfgenamen.

Vaak is er restinboedel die niet verkocht kan worden. Deze moet uit de woning geruimd worden. Als de woningontruiming uitbesteedt wordt dan kan het opgeleverde geldbedrag gebruikt worden om het ontruimingsbedrijf te betalen.

Binnen je plan voor het afwikkelen van de erfenis is het verstandig om alle bijkomende kosten in kaart te brengen. Relatief hoge kosten zijn onder meer de kosten voor het huis leeghalen na overlijden. Zo krijg je inzicht in situatie en kun je betere beslissingen nemen.

Wat valt onder de inboedel bij een erfenis?

Soms is het handig om te weten wat precies onder de inboedel van een erfenis valt. We hebben het dan over de inboedelgoederen. Dit is belangrijk om te weten als je een inboedel gaat verdelen en/of verkopen. Zo kun je onenigheid en misverstanden voorkomen.

Alle bezittingen van de overledene die roerend en in of om de woning aanwezig zijn vallen onder de inboedel. Dit zijn spullen die verplaatsbaar zijn. Mogelijk zijn er uitzonderingen, zoals spullen die in bruikleen of gehuurd zijn. Als voorbeeld een gehuurde sta op stoel of een zorgbed dat in bruikleen is. Het is zelfs mogelijk dat een complete inboedel is gehuurd.

Alles wat gehuurd of in bruikleen is genomen was geen bezitting van de overledene en hoort niet bij de nalatenschap. De erfgenamen zijn wel verantwoordelijk om de spullen terug te overhandigen aan de verhuurder of bruikleengever. Eventuele achterstallige betalingen horen ook afgehandeld te worden door de rechtmatige erfgenamen.

Mogelijk is er ook inboedel die elders gestald is. Het is mogelijk dat de overledene een opslagruimte had waar eigendommen van hem of haar aanwezig zijn. Ook dit valt onder de inboedel en hoort bij de erfenis.

Soms had de overledene ook nog elders vastgoed waar mogelijk ook inboedelgoederen aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vakantiewoning of bedrijfspand. Alle inboedelgoederen in en om deze panden horen ook bij de inboedel.

Als we het over de inboedel hebben dan hebben we het niet over de boedel. De boedel is alles wat de overledene naliet op het moment van overlijden. Hieronder vallen alle bezittingen, zoals vastgoed, maar ook banktegoeden en schulden.

Als je precies wil weten wat er onder inboedel bij een erfenis valt kun je een boedelomschrijving opmaken. Hier staat de gehele nalatenschap in beschreven. Als er een testament is en er is een executeur testamentair aangewezen dan dient deze altijd een boedelomschrijving op te maken. Een boedelomschrijving moet ook opgemaakt worden als de erfenis beneficiair is aanvaard.

Bij onenigheid onder erfgenamen kun je ook een notariële boedelbeschrijving laten maken. Dit kan uitbesteedt worden aan een notaris. Je hebt dan ook enige zekerheid dat de gegevens kloppen. Uiteraard zijn er wel kosten aan verbonden.

Voorbeeld van spullen die je bijna altijd aantreft in een inboedel

We hebben een kleine lijst gemaakt met spullen die altijd onder de inboedelgoederen vallen. Dit zijn in principe de meest voorkomende spullen die mensen bezitten.

  • Meubilair
  • Kleding & schoeisel
  • Keukengerei
  • Sieraden
  • Witgoed
  • Bruingoed
  • Elektronische apparatuur
  • Gereedschap
  • Tuingereedschap
  • Fiets
  • Verzamelingen

Er zijn ook spullen die vaak tegen komt in een inboedel na overlijden die je misschien niet zo snel kan verkopen, zoals etenswaren, gordijnen en een rolluik. Er zijn natuurlijk ook inboedels die unieke spullen bevatten. Een inboedel kan uit van alles en nog wat bestaan. Dit kan echt alles zijn. Zo heb je fervente klussers die bijvoorbeeld enorm veel houten latjes en balkjes etc. verzameld hebben. Dit is een voorraadje voor mogelijke klussen.

De rest van de inboedel laten ophalen na een overlijden

Als er na een overlijden inboedel over is dat niet verkocht kan worden en er is geen nabestaande die geïnteresseerd is in de spullen dan kun je de rest laten ophalen. Het ophalen van inboedel kost wel geld. Zeker als het inboedel is die niet goed of helemaal niet verkocht kan worden.

Bedrijven die inboedels ophalen na een overlijden zijn woningontruimers. Zij halen de inboedel op tegen betaling. Woningontruimers kunnen een woningontruiming van A tot Z uitvoeren. Dat betekent dat ze ook andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit zijn herstelwerkzaamheden die verricht moeten worden om een huurwoning klaar te maken voor bezemschone oplevering. Bij een koopwoning moeten ook wel eens herstellingen worden verricht om de woning aantrekkelijker te maken of te laten voldoen aan de minimale eisen.

Naast te kiezen voor de rest van de inboedel te laten ophalen na een overlijden kun je de rest inboedel ook zelf afvoeren. Je moet dan wel eventueel samen met de nabestaanden bereidt zijn om de handen uit de mouwen te steken. In het kort:  Je kunt de inboedel zelf vervoeren naar een afvalverwerker. Spullen gescheiden aanbieden bij een afvalverwerker is goedkoper. De tweede oplossing is een afvalcontainer. Deze optie is interessant als er geen vervoer van de rest inboedel mogelijk is. Een restafvalcontainer is relatief duur.

Zelf inboedel verkopen

Je kunt een inboedel laten opkopen door een handelaar, maar je kunt er ook voor kiezen om zelf de inboedel te verkopen. Als je een handelaar zoekt dan wil je uiteraard weten wie er inboedels opkoopt. Als je zelf een inboedel wil verkopen of een deel daarvan lees dan verder.

Inboedel inventariseren

Allereerst is het belangrijk om de inboedel te inventariseren. Je kunt het beste beginnen met de grote objecten die volgens jou een redelijk waarde hebben en vooral redelijk goed verkocht kunnen worden. Deze plaats je op de inventarisatielijst inboedel. Meet ook direct de afmetingen op van met name meubels en grote objecten en noteer deze ook op de inventarisatielijst. Andere kenmerken zijn ook belangrijk om op te schrijven, zoals merk & model en eventuele schade en bijzonderheden.

Tip: maak je inventarisatie lijst in een spreadsheet, zoals Excel of Google Sheets. Kleine spullen komen als laatst, want die hebben minder plaats nodig en kunnen gemakkelijk elders voor een langere periode opgeborgen worden. Je moet praktisch denken, vooral als de inboedel in een woning staat die leeggeruimd moet worden voor een bepaalde datum.

Waarde bepalen van de spullen op de inventarisatielijst

Als je de inventarisatielijst klaar hebt ga je per item onderzoeken wat de waarde is. Dit doe je via het internet. Voor de hand ligt marktplaats.nl, maar je kunt objecten ook Googelen. Als je verzamelobjecten of bijzondere items hebt kun je ook eens kijken op catawiki. Catawiki is een veilingsite waar je veel bijzondere objecten kunt vinden.

Alle relevante gegevens die je vindt over een item noteer je op de inventarisatielijst. Belangrijk zijn de vraagprijs en de omschrijving. De omschrijving kun je later gebruiken om je eigen omschrijving te maken. De vraagprijs is gebaseerd op meerdere items die soortgelijk zijn. Hiervan neem je het gemiddelde en noteer je als de verkoopprijs die je gaat gebruiken.

Een beeld zegt meer dan duizend worden. Cliché, maar het klopt wel. Met andere woorden goede foto’s van je objecten zijn erg belangrijk. Het is dus zaak dat je goede foto’s maakt van elk object. Hierdoor voorkom je ook dat je veel vragen krijgt en de verkoopkans gaat omhoog. Tip: Als je foto’s maakt noem die dan hetzelfde als de naam die je het object hebt gegeven. Gebruik volgnummers bij meerdere foto’s van een object. Plaats ze in een map op je PC of notebook.

Gebruik maken van internet om spullen te verkopen

Nu is het tijd om de inboedel zelf te gaan verkopen. Hiervoor gebruik je de welbekende verkoopwebsites, zoals marktplaats en Facebook marktplaats pagina’s. Zoals als reeds beschreven kun je ook eventuele gebruik maken van Catawiki als je bijzondere verzamelobjecten hebt.

Om op Marktplaats.nl te verkopen heb je een account nodig. Als je er nog geen hebt kun je er een aanmaken of aan andere nabestaanden vragen of zij mogelijk al een account hebben. Een account dat al lang bestaat en positieve feedback heeft verkoopt beter.

Nu plaats je advertenties op Marktplaats en Facebook. Je plaatst eenzelfde advertentie op beide websites. Op Facebook zoek je naar een marktplaatspagina in de buurt waar de inboedel staat. Door een advertentie op meerdere plekken te plaatsen vergroot je verkoopkans.

Wil je de verkoopkans van grote objecten aanzienlijk vergroten dan kun je ook adverteren op Marktplaats. Hierdoor krijg je advertentie veel meer aandacht en vergroot je de verkoopkans aanzienlijk. Er zijn ook nog veel andere marktplaatsen, zoals Speurders en Ebay. Alhoewel deze marktplaatsen minder populair zijn in Nederland kun je er misschien toch gebruik van maken om de verkoopkans te vergroten. Overige marktplaatsen, zoals tweedehands.net etc. zijn in principe niet de moeite waard. Let wel op dat er meer tijd gaat zitten als je op meerdere plekken advertenties plaatst.

Prikbord gebruiken in supermarkt en appartementencomplex

Je kunt ook nog steeds lokaal adverteren door advertentiekaartjes te plaatsen in op het prikbord van je lokale supermarkt. Omdat veel mensen de lokale supermarkt bezoeken is er een redelijke kans dat er mensen geïnteresseerd raken in je aanbod.

Als de inboedel in een appartementencomplex staat kun je ook kenbaar maken bij de bewoners dat je spullen te koop hebt. Maak een affiche en vraag de beheerder om deze op het prikbord op te hangen.

Tweedehands kleding verkopen via Vinted

Kleding kun je mogelijk ook verkopen via Vinted. Dit is wel een tijdrovende klus, vooral als het om veel kleding gaat. In principe is dit enkel interessant als je de kleding elders kunt opbergen en dan rustig en op je gemak de kleding kunt verkopen.

Met opslagruimte heb je meer tijd om de inboedel te verkopen

Als jij of je familie of een van je kennissen ergens opbergruimte heeft kun je mogelijk een deel of de gehele inboedel opslaan. Je kunt dan met een gerust hart de huurwoning op tijd opleveren of de koopwoning direct in de verkoop plaatsen. Je hebt dan genoeg tijd om de spullen te verkopen.

Let op met het huren van een opslagruimte. Vooral als je veel ruimte nodig hebt is het duur. Bedenk ook dat verkopen van spullen moeite, tijd en geld kost. Het is maar de vraag of je uiteindelijk met alle moeite er geld aan over houdt.

Complete inboedel aanbieden en mensen op locatie uitnodigen

Je kunt ook de gehele inboedel aanbieden op Marktplaats en Facebook. Je nodigt mensen uit om de inboedel op een bepaalde dag op locatie te komen bekijken. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je op een bepaalde dag mensen kunt ontvangen die mogelijk iets uit de inboedel willen kopen. Als je geluk hebt verkoop je een groot deel van de inboedel.

Naar de rommelmarkt gaan

Kleine spullen kun je eventueel verkopen op een rommelmarkt. Geschikte producten zijn o.a. kleding, boeken, CD’s etc.

De nadelen van zelf een inboedel verkopen?

Voordat je zelf een hele inboedel gaat verkopen is het handig om ook eens naar de nadelen te kijken. Misschien ga je er dan wel anders over denken en wil je inboedel liever op laten kopen door een opkoper.

Zelf verkopen van een inboedel is o.a. tijdrovend, omslachtig en niet altijd zonder risico.

Tijdrovend, want je moet alle spullen inventariseren. Daarnaast moet je een omschrijving en foto’s maken van ieder item en daarna advertenties creëren. Spullen staan vaak lang te koop, voordat iemand geïnteresseerd raakt. Met potentiële kopers die geïnteresseerd zijn moet je een afspraak maken voor een bezichtiging. Hiervoor moet je mogelijke vaker afspreken, totdat je een koper hebt.

Als je in een situatie zit waarbij je een woning leeg moet opleveren dan heb je minder tijd. Een huurwoning moet bijvoorbeeld aan het einde van de tweede maand na overlijden leeg worden overhandigd. Als je te lang de tijd neemt neem je het risico dat je in een spoedontruiming terecht komt.

Omslachtig en vermoeiend kan het ook zijn. Vooral als je erg veel inboedel hebt die je wil verkopen en je daardoor veel aandacht aan de verkoop moet besteden. Voor mensen met een drukke agenda kan dit een flinke last zijn. Dit wordt vaak onderschat.

Als de inboedel in een onbewoonde woning staat krijg je vaak vreemde mensen in die woning over de vloer. De woning wordt niet bewoond en mogelijk komen potentiële kopers terug wanneer er niemand aanwezig is om de spullen zonder te betalen komen halen.

Er zijn nog enkele nadelen..

Heb je het idee om een opslagruimte te huren bedenk dan dat de kosten hoog zijn. Als je een druk leven hebt dan schiet de verkoop van de inboedel er vaak bij in. Een maandje huur valt qua kosten nog wel mee, maar als het maanden wordt dan worden de kosten hoog.

Veel spullen verkopen niet gemakkelijk en duurt het daardoor erg lang voordat er iemand komt die ze wil kopen. Vaak blijf je zelfs met een deel van de inboedel zitten. Deze moet je dan op een andere manier kwijtraken. Je kunt deze op een milieubewuste manier afvoeren naar een afvalverwerker of je laat het ophalen door een ontruimingsbedrijf. Dit laatste kost geld en dat is nou juist wat je had willen voorkomen.

Vaak brengen spullen ook veel minder op dan je denkt. Prijzen die je op marktplaats ziet voor exact dezelfde objecten betekent niet dat je ze daar gemakkelijk voor kan verkopen. In de meeste gevallen wordt een inboedel verkocht nadat een woning wordt verlaten. Vaak blijft er een groot deel van de inboedel over die niet verkocht kan worden. Deze inboedel moet ontruimt worden. Je kunt dit zelf doen of uitbesteden. Als je denkt over uitbesteden dan wil je vast weten wat de gemiddelde woningontruiming kosten zijn.

De voordelen van een inboedel verkopen aan een opkoper

Als je de inboedel aan een opkoper gaat verkopen dan heeft dat zo zijn voordelen. Laat je een inboedel opkopen door een handelaar dan heb je het grote voordeel dat een groot deel van de inboedel in een keer wordt verkocht. Je krijgt een totaalbedrag voor de verkochte spullen en je handelt enkel met een partij. Tevens hoef je de inboedel niet zelf te verkopen en zo voorkom je een hoop gedoe.

Als je te maken hebt met een inboedel na een overlijden dan bespaar je tijd en kun je je richten op andere zaken die komen kijken bij een sterfgeval. Bij een sterfgeval moet de woning van de overledene ook leeggeruimd worden en ben je al een groot deel van de inboedel kwijt.

Wil je de woningontruiming uitbesteden dan is het handig om een naar de woningontruimingskosten te kijken, alvorens je een beslissing maakt. De meeste ontruimingsbedrijven geven ook een vergoeding voor bepaalde spullen uit een inboedel. De opbrengt wordt van de kosten afgetrokken. Daardoor worden de kosten voor de woningontruiming een stuk lager.

Inboedel verkopen aan een ontruimingsbedrijf

Je kunt een deel van de inboedel meestal ook verkopen aan een ontruimingsbedrijf. Ontruimers komen gratis de woning bezichtigen. Ze bekijken dan de inboedel aandachtig om te oordelen welk deel geschikt is om op te kopen. Dit is een extra service die ze bieden om de kosten voor de potentiële opdrachtgever te verlagen.

De waarde van de inboedel die ze opkopen wordt namelijk verrekend met de kosten voor de woning ontruiming. In feite doen ze de woning leegmaken en zijn ze opkoper van de spullen. Inboedel taxatie bij overlijden kan door een ontruimingsbedrijf gedaan worden voor gangbare boedel. Als de boedel deels bestaat uit bijzondere objecten, zoals kunst of bijzonder antiek dan is het aan te raden om een erkende inboedel taxateur in handen te nemen.

Inboedel opkopen en een woning laten ontruimen

Als je als nabestaande een nalatenschap erft wil je het liefst de gehele inboedel in een keer laten opkopen. In de meeste gevallen lukt dit niet en moet je de woning ook laten ontruimen. Veel inboedel is namelijk nagenoeg waardeloos en de woning moet leeg.

Uiteraard is uitbesteden enkel een optie. Je kunt de woningontruiming ook zelf doen. Wil je echter de woning leeg laten maken dan wil je natuurlijk weten wat een boedel ruiming ongeveer kost.

Veel mensen willen weten wat er onder andere met de meubels gebeurt die niet opgekocht worden. Ontruimers zijn altijd bezig met het bevorderen van hergebruik. Toch moet een deel van de boedel afgevoerd worden naar een afvalverwerker of recyclingbedrijf. Wat precies wordt afgevoerd is afhankelijk van de mogelijkheden van de spullen waar het om gaat. Zo worden boeken vaak afgegeven bij een stichting. Wij hebben een overzicht gemaakt met de gemiddelde kosten van een woningontruiming per type woning.

De voordelen van het verkopen van inboedel aan een ontruimingsbedrijf

Als je inboedel verkoopt aan een ontruimingsbedrijf krijg je als een van de voornaamste voordelen dat je enkel met een partij hebt te maken. De kosten van de woningontruiming zijn ook een stuk lager. De waarde van de inboedel die het ontruimingsbedrijf geeft wordt verrekend met de kosten. Hierdoor vallen de kosten lager uit.

Voor de rest van de inboedel probeert men hergebruik te bevorderen door onder andere te doneren. Meubels die niet opgekocht worden gaan naar een recyclingbedrijf die het uiteindelijk verwerkt als grondstof voor nieuwe producten. Veel mensen ziet dit als een bijkomend voordeel. Het idee dat spullen zoveel mogelijk worden hergebruikt wordt als positief ervaren.

De overige inboedel wordt zoveel mogelijk gescheiden afgevoerd. Hierdoor kan met milieuvriendelijke verwerking plaatsvinden. Dit betekent dat er grondstoffen worden gemaakt voor nieuwe objecten.

Hoe weet ik welke spullen opgekocht worden door een opkoper?

Niet alle spullen uit een inboedel worden opgekocht door een opkoper. Wat wel wordt opgekocht wordt ligt voornamelijk aan het soort spullen. Ook de staat van de spullen is belangrijk. Daarnaast is de keuze maken voor de juiste opkoper ook van belang. Als je bijvoorbeeld een verzameling postzegels hebt kun je die beter aanbieden bij een postzegel handelaar.

Als het gangbare spullen zijn kun je gebruik maken van een opkoper in tweedehands spullen. Het is van belang dat je dan een opkoper neemt die breed inkoopt, zoals een ontruimingsbedrijf. Een ontruimingsbedrijf koopt enkel spullen op in combinatie met een opdracht tot het leegmaken van een woning. Vooral gangbare inboedel moet in goede staat zijn wil er nog interesse zijn. Voor een oude wasmachine wordt uiteraard geen geld betaald.

Wat kun je zoal verkopen:

Meubels zijn bijzonder lastig om te verkopen. Toch zijn er enkele soorten meubels waar wel mogelijk interesse in is.

  • Design meubels
  • Vintage meubels
  • Bepaalde antieke meubels
  • Meubels van bekende merken

Witgoed & bruingoed is interesse in als ze relatief nieuw zijn en nog goed werken

  • Wasmachines
  • Drogers
  • Koelkasten
  • Vrieskasten
  • TV’s
  • Computers & laptops

Schilderijen en kunst

  • Schilderijen van kunstenaars
  • Beelden en andere decoratieve kunstobjecten

Zilver & goud

  • Zilverwerk
  • Sieraden, munten en overige objecten van goud

Verzamelingen zijn meestal interessant om te verkopen

  • Muntenverzameling
  • Postzegelverzameling
  • Oud speelgoed
  • Modeltreinen
  • CD’s & Vinyl
  • Wijn & whisky
  • Horloges

Curiosa zijn zeldzame en bijzondere objecten die niet per se antiek zijn.

Porselein & aardewerk van kwaliteit en bepaalde merken kan mogelijk interesse voor zijn.

Zo zijn er nog meer spullen waar opkopers mogelijk geïnteresseerd in zijn. Je zal zelf de nodige onderzoek moeten doen, zodat je weet waar vraag naar is. Ook de waardebepaling is van belang.

Hoe bepaal je de waarde?

De waarde bepalen van je inboedel

De waarde van een inboedel bepalen is een lastige opgave. Zeker als het om een inboedel uit een erfenis gaat. De nabestaanden weten vaak niet wat er wanneer gekocht is en hoeveel ervoor betaald is. Er zijn verschillende manieren om de waarde van een inboedel te bepalen.

Om te beginnen heb je een inventarisatielijst inboedel nodig. Op de deze lijst staan alle spullen die er in een woning of pand staan. Om de waarde van inboedel te bepalen kun je beginnen om onderzoek te doen via het internet. Zo kun je achterhalen wat de handelswaarde van de objecten zijn.

Inboedel laten taxeren

Als je inboedel uit uitzonderlijke & waardevolle spullen bestaat, zoals kunst, antiek of curiosa dan is het mogelijk een optie om de inboedel te laten taxeren. Taxatie van inboedel kan gedaan worden door een beëdigde taxateurs. Taxatie is niet goedkoop en het is aan te raden om enkel zaken te laten taxeren waarvan je al een redelijk vermoeden hebt dat het waardevol is.

Heb je bijzondere objecten dan is het verstandig om een beëdigd taxateur inschakelen die gespecialiseerd is in hetgeen je wil laten taxeren. Houdt er rekening mee dat de taxatiewaarde vaak niet overeenkomt met de handelswaarde. De handelswaarde is vaak veel lager.

Inboedel laten taxeren & veilen door een veilinghuis

Als je spullen wil laten taxeren en direct verkopen dan is het mogelijk een goed idee om een veilinghuis in te schakelen. Veilingmedewerkers zijn gespecialiseerde vakmensen die heel goed kunnen inschatten of ze bepaald objecten succesvol kunnen veilen. Het inschakelen van een veilinghuis is een praktische manier om relatief snel bijzondere spullen uit een inboedel te verkopen tegen een goede prijs.

Afschrijvingslijsten gebruiken om de waarde van je inboedel te bepalen

Als je te maken hebt met een inboedel die voornamelijk uit gangbare spullen bestaat dan kun je ook gebruik maken van afschrijvingslijsten van inboedelverzekeraars. Afschrijvingslijsten geven in detail weer wat de levensduur van inboedelgoederen is en hoeveel er per jaar wordt afgeschreven. Zo kun je de dagwaarde bepalen.

Heb je te maken met een woningontruiming? Moet een woning voor een bepaalde datum leeg? Dan is het inschakelen van een woningontruimer mogelijk een praktische oplossing.

Woningontruimer kopen bepaalde inboedel op. Dit verrekenen ze met de woningontruimingskosten.

Bij een woningontruiming: wat doet een ontruimer met de inboedel die niet opgekocht wordt?

Bij een woningontruiming is er vaak een deel van inboedel die niet opgekocht wordt. Voor bepaalde inboedel is gewoonweg te weinig interesse door opkopers. Daarnaast moet de woning voor een bepaalde datum leeg zijn en moeten de spullen op een andere wijze afgevoerd worden.

Als je hiervoor een ontruimingsbedrijf hebt ingehuurd dan zullen zei ervoor zorgen dat deze afgeschreven inboedel op verantwoorde wijze wordt afgevoerd. Een deel van de inboedel wordt vaak een herbestemming voor gezocht. Dit is ook vaak de wens van de opdrachtgever.

De opdrachtgever heeft vaak een emotionele binding met de spullen, omdat het bijvoorbeeld spullen zijn die zijn nagelaten na een sterfgeval. Toch is het niet altijd mogelijk om hergebruik van bepaalde spullen te realiseren. In dat geval wordt er naar andere opties gekeken. Zo worden bepaalde spullen gescheiden afgevoerd naar een recyclingbedrijf, zodat de spullen in elk geval gaan dienen voor nieuwe grondstoffen. Als voorbeeld wordt textiel niet bij het restafval gedaan, maar komt deze terecht bij een kledinginzamelaar die ervoor zorgt dat het textiel op de beste manier weer wordt hergebruikt.